سفارش تبلیغ
صبا ویژن

3- آماده‌سازی بستر روش کیسه‌ای

یکی از معایب روش جعبه‌ای گرانی جعبه‌ها بوده و همچنین در اثر حمل و نقل، جعبه‌ها شکسته و هزینه تعمیر و جایگزینی جعبه‌های شکسته زیاد است. در روش کیسه‌ای به جای جعبه از کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. روش کیسه‌ای از نظر آماده‌سازی و ابزار و وسایل مورد نیاز یکی از ساده‌ترین روش‌ها می‌باشد. در این روش کمپوست را درون کیسه‌های پلاستیکی ریخته و کشت قارچ در داخل آن صورت می‌گیرد.

عیب روش کیسه‌ای در مقایسه با سیستم جعبه‌ای و قفسه ای این است که از فضای موجود در سالن کشت به طور کامل بهره‌برداری نمی‌شود، به همین دلیل این روش بیشتر در نقاطی استفاده می‌شود که برای برداشت به اندازه کافی سطح زمین در فضای مورد استفاده وجود داشته و در آنجا نیازی به کنترل آب و هوا نیست. به عنوان مثال در غارها و معادن متروکه و تونل‌های قدیمی از این روش بیشتر استفاده می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان از مکان‌هایی استفاده کرد که با سیستم مکانیزه استفاده از آن‌ها غیرممکن است مانند زیرزمین‌ها و مکان‌های کوچک زیرزمینی و غیره همچنین مؤسسه‌های تولیدی بزرگ قارچ می‌‌توانند کمپوست پر شده را در کیسه‌ها مایه‌زنی نموده و پس از کامل شدن مرحله پنجه‌دوانی میسلیوم به پرورش‌دهندگان خرده پا و مؤسسات تولیدی کوچک‌تر بفروشند و از این طریق نیز درآمد جنبی خوبی را کسب نمایند.

از زمانی که عمل‌آوری کمپوست به مقدار زیاد معمول شده استفاده از سیستم کیسه‌ای بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. کیسه‌های پلاستیکی مورد استفاده معمولاً عمق 45 سانتی‌متر و سطح تقریبی 1/0 مترمربع را دارند. ظرفیت کیسه‌ها بسته به کمپوست، متفاوت بوده و مقدار متوسط آن حدود 25 کیلوگرم می‌باشد .

کیسه‌های پلاستیکی را به صورت قفسه‌ای یا در کیف سالن کشت کنار هم می‌چینند. چیدن کیسه‌های پلاستیکی در قفسه‌ها مقرون به صرفه‌تر از چیدن کیسه‌ها در کف سالن کشت می‌باشد، زیرا چیدن کیسه‌ها در کف باعث استفاده کمتر از تعداد کیسه‌ها می‌باشد و از کل فضای سالن کشت استفاده مطلوب به عمل نمی‌آید؛ ولی چیدن کیسه‌ها در کف زمین در ساختمان‌های ارزان قیمت و غارها و معادن متروکه که نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین ندارد، می‌تواند مقرون به صرفه باشد.

کیسه‌های پلاستیکی را به طوری در سالن کنار یکدیگر قرار می‌دهند که بدنه کیسه‌ها با یکدیگر تماس پیدا نکند. با این کار از ایجاد گرما در محل جلوگیری می‌شود. مقدار رطوبت کمپوست در روش کیسه‌ای باید کمتر از روش جعبه‌ای و قفسه‌ای باشد، یعنی مقدار رطوبت کمپوست باید در حدود 62 تا 65 درصد باشد. برای اینکه در روش کیسه‌ای اکثراً از توده کمپوست با قطر زیاد استفاده می‌شود، به همین دلیل، ممکن است درون کیسه‌های پلاستیکی درجه حرارت بالا رود و باعث ایجاد خسارت گردد.

در حالت کلی، از این روش بیشتر در مناطق خشک یا در محیط‌هایی که درجه حرارت قابل کنترل است، استفاده می‌شود.


91/10/24::: 11:22 ع