سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با تقسیم‌بندی قارچ:

انواع مختلفی از تقسیم‌بندی‌ها در مورد قارچ ارائه گریده است که یکی از قدیمی‌ترین تقسیم‌بندی‌ها در کتب پزشکی هندوستان، سامهیتا (Sumhita) که در زمان اتریاچاراک (Atreyacharak) در حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح به چاپ رسید، آمده است. در این دسته‌بندی، قارچ‌ها به سه گروه تقسیم می‌شوند: 1-قارچ‌های خوراکی، 2-قارچ‌های سمّی، 3-قارچ‌های دارویی.

این تقیسم‌بندی با هیچ‌یک از طبقه‌بندی‌هایی که مبتنی برپایه علمی هستند، ارتباطی ندارد؛ بلکه در این طبقه‌بندی بدون در نظر گرفتن رابطه علمی، گونه‌های مختلف قارچ تنها براساس ارزش مصرفی دسته‌بندی می‌شوند و باید توجه داشت که این نوع تقسیم‌بندی عامیانه باید همواره بعد از یک طبقه‌بندی اصولی منظور شود. امروزه برای طبقه‌بندی قارچ‌ها از مشخصاتی مثل سیکل زندگی قارچ و شکل اندام‌های تولیدمثلی و اسپورها استفاده می‌کنند. از شکل بافت کمتر برای طبقه‌بندی استفاده می‌شود و در سال‌های اخیر، اطلاعات فیزیولوژیک نیز برای طبقه‌بندی به کار می‌رود.

در حالت کلی، می‌توان گفت سیستم‌های طبقه‌بندی که امروزه به کار می‌رود، براساس مطالعات شکل‌شناسی قرون گذشته است. با افزایش اطلاعات ما از قارچ‌ها، این طبقه‌بندی‌ها مرتباً تغییر می‌یابند.

هنوز طبقه‌بندی که فقط براساس اطلاعات فیزیولوژیکی و ژنتیکی باشد، به وجود نیامده است. در آخرین طبقه‌بندی، قارچ‌ها را براساس تولیدمثل به چهار گروه آسکومیست‌ها، زیگومیست‌ها، بازیدیومیست‌ها و دئوترومیست‌ها تقسیم‌بندی می‌کنند؛ البته بیشتر قارچ‌های خوراکی به گروه بازیدیومیست‌ها تعلق دارند.

 


91/10/21::: 5:35 ع