سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با مفهوم کود کمپوست

قارچ‌های عالی (بازیدیومیسن‌ها) به دو گروه قارچ‌های ساپروفیت که مواد آلی مرده را تجزیه می کنند و قارچ‌های میکوریز که با درختان همزیستی دارند، تقسیم می‌شوند. قارچ‌های میکوریز در مقابل همه آزمایشهایی که برای کشت و پرورش آن‌ها صورت گرفته مقاومت نشان می‌دهند. ساپروفیت‌ها خود به دو دست تجزیه‌کننده‌های اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. تجزیه‌کننده‌های اولیه قادر نیستند و یا تمایل کمی دارند که روی مواد آلی که قبلاً مورد تجزیه میکروبی قرار گرفته است مستقر گردیده و رشد کنند. از این قارچ‌ها می‌توان به گونه‌های مختلف قارچ صدفی اشاره کرد که می‌توانند مستقیماً از چوب درختان و کاه و کلش گندم به عنوان بستر رشد خود استفاده کنند.

تجزیه‌کنندگان ثانویه به تجزیه مواد آلی نیاز دارند. بستر مورد استفاده برای کشت آن‌ها باید توسط عوامل میکروبی تخمیر گردد و در اصطلاح به کمپوست تبدیل شود. فرآیند میکروبی که طی آن مواد آلی تا حدودی تخمیر یافته و تجزیه می شوند را کمپوست‌سازی می‌گویند و ماده حاصله را کرد کمپوست می‌نامند. قارچ دگمه‌ای از جمله قارچ‌های تجزیه کننده ثانویه است که برای رشد، نیاز به کمپوست دارد. به عبارت دیگر قارچ دگمه‌ای برای پرورش نیاز به مواد خاصی دارد تا ضمن تأمین مواد غذایی موردنیاز خود و تولید محصول مناسب، بتواند امکان رقابت قارچ با  سایر میکروارگانیسم‌ها را فراهم سازد که به این مواد کمپوست اطلاق می‌شود.

در شیوه‌های سنتی پرورش قارچ خوراکی مناسب‌ترین بستر قارچ را کود اسبی کمپوست شده تشکیل می‌داد که با انباشتن کود اسبی در فضای آزاد و افزون آب به آن طی مراحل مختلفی که بر روی آن انجام می‌گرفت، کمپوست کود اسبی به دست می‌آمد. امروزه از سایر مواد به ویژه بقایای گیاهی و مواد زاید سلولزدار برای تهیه کمپوست در دنیا استفاده می‌شود.


91/10/24::: 10:38 ع