سفارش تبلیغ
صبا ویژن

2-آماده‌سازی بستر به روش جعبه‌ای

این روش در سال 1934 در آمریکا ابداع شد. قبل از ابداع این روش، روش قفسه‌ای طریقه شناخت شده‌ای بود و از آن استفاده می‌گردید؛ ولی به علت اینکه پاستوریزه کردن کود در فضاهای بزرگ زیرزمینی آن زمان مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل پرورش‌دهندگان به دنبال روشی بودند تا کمپوست را در فضاهای مناسب آماده کرده و به صورت محیط کشت آماده به داخل سالن‌های پرورش قارچ انتقال دهند که با استفاده از روش جعبه‌ای این امکان فراهم شد.

یکی دیگر از مزایای روش جعبه‌ای این است که می‌توان کمپوست تهیه شده بیش از مقدار مورد نیاز را که آماده مایه‌زنی (بذرکاری) است یا کمپوستی که مایه‌زنی در آن صورت گرفته و میسلیوم آن در حال رشد است را به افرادی که به عنوان سرگرمی یا یک کار جنبی به پرورش قارچ می‌پردازند عرضه کرد. علاوه بر آن روش جعبه‌ای راه مکانیزه کردن تولید را ساده‌تر کرد؛ به طوری که برنامه‌ریزی برای جریان مداوم تولید امکان‌پذیر شد.

بسیاری از نکات مثبت روش جعبه‌ای در طی گذشت زمان کهنه و قدیمی شده است مخصوصاً از موقعی که با افزایش مکانیزاسیون در روش قفسه ای پاستوریزه کردن مقدار زیاد کمپوست مقدور گردید و اجبار پاستوریزه کردن کمپوست در قفسه‌ها برطرف شد.

در این روش، جعبه‌های چوبی مخصوص با کمپوست پر می‌شود و بعد از عمل بذرپاشی در سالن پرورش بر روی هم چیده می‌شود. پس از رشد کامل میسلیوم سطح جعبه‌ها با خاک مناسب پوشانده شده و به اتاق رشد منتقل می‌گردد. بسته به شرایط محیطی و به منظور تأمین شرایط مطلوب در هر زمان می‌توان جعبه‌ها را از نقطه‌ای به نقطه دیگر نقل مکان داد. به همین دلیل، از این روش می‌توان در طرح‌های تحقیقاتی، به منظور تعیین بهترین شرایط برای رشد قارچ استفاده کرد. اندازه جعبه‌ها نباید زیاد بزرگ باشد جعبه‌های به ابعاد 15× 50× 100 سانتی‌متر برای این کار مناسب هستند .

جعبه‌ها باید از چوب محکم درست شوند. برای نفوذناپذیر کردن چوب‌هایی که برای جعبه‌سازی استفاده می‌شود، می‌توان از ماده Wolmann—CB که مخلوطی از نمکهای مس، کروم و بُر می‌باشد، استفاده نمود. برای تهویه بهتر کمپوست و خروج آب اضافی از آن باید در محل اتصال تخته‌ها در کف جعبه‌ها شکافی به عرض 1 تا 5/1 سانتی‌متر ایجاد شود و در چهارگوشه جعبه پایه‌هایی را قرار می‌دهند که در حدود 15 سانتی‌متر از لبه جعبه بالاتر می‌ایستد. قرار دادن این پایه‌ها برای این منظور است که در موقع چیدن جعبه‌ها بر روی هم فضای کافی در بین آن‌ها وجود داشته باشد از این فضا در موقع برداشت محصول استفاده می‌شود .

ظرفیت جعبه‌هایی که به این طریق تهیه می‌شود در حدود 25 تا 35 کیلوگرم می‌باشد. با وجود مشکلات بهداشتی تا به امروز هیچ ماده و وسیله دیگری نتوانسته جایگزین جعبه چوبی شود. به تازگی جعبه‌های آلومینیومی ساخته شده است که به جای جعبه‌های چوبی استفاده شود؛ ولی این جعبه‌ها خیلی گران می‌باشند. در عوض سبک‌تر و بادوام‌تر بوده و به راحتی می‌توان آن را تمیز کرد.


91/10/24::: 11:18 ع